Ганна Бондар: «Міська влада, мешканці, фахівці й держава — усі воюють між собою за міський простір»

«Будівельне свавілля», «хаос» і «дикий ринок» — це найбільш політкоректні епітети, якими українці описують свої враження від сучасної забудови міст. Від радянської та пострадянської планової системи ми перейшли до саморегульованої ринкової, яка на шляху дерегуляції десь утратила ознаки здорового глузду. Багато абсолютно різних спільнот констатують: з містобудуванням серйозні проблеми, але все ще не створено комплексного механізму їхнього розв’язання. 

Ще до повномасштабного вторгнення Верховна Рада намагалася сказати своє слово в оновленні правил гри на будівельному ринку. Законопроєкт «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності» (5655), внесений у 2021 році, мав упорядкувати цю сферу, проте спричинив чи не найгучнішу суспільну дискусію останніх років. Його не сприйняли багато груп — від громадських організацій, активістів й асоціацій місцевих громад до представників професійних асоціацій. Дуже різні спільноти наголошували, що закон усуватиме їх від участі в містобудівельному процесі; що запропоновані механізми автоматичної регуляції шкодитимуть галузі; що пропоновані законом правила гри пролобійовані забудовниками. Після експертизи законопроєкту 5655 Єврокомісія у звіті також рекомендувала Україні утриматися від його впровадження. 

Але ініціаторка й співавторка законопроєкту, депутатка фракції СН (тепер голова цієї партії) Олена Шуляк не відмовилася від свого бачення реформи навіть після того, як її масштабно не сприйняли. Хоч після великого резонансу й численних звернень президент не підписав цього законопроєкту, Шуляк, яка також є головою профільного комітету ВР, не покинула намірів реалізувати законодавчу ініціативу: за даними ЗМІ, тепер як урядову постанову-клон.

Ганна Бондар

Тим часом у парламенті існує альтернативне розуміння реформ містобудівної сфери в Україні. Депутатка від тієї самої фракції СН Ганна Бондар публічно назвала проєкт 5655 покручем, який приймають в інтересах будівельних компаній і державних органів влади. Це сталося ще перед голосуванням за законопроєкт у другому читанні, і її підтримала частина депутатів фракції. На хвилі негативу чи ще з якихось причин Олена Шуляк доручила Ганні Бондар очолити розробку містобудівного кодексу — як альтернативу закону 5655.

Бондар — голова підкомітету з питань містобудування, благоустрою та земельних відносин у межах територій забудови в профільному комітеті ВР. Вона архітекторка за освітою і працювала в державних органах влади на різних посадах за цим профілем. 

Розробляти містобудівний кодекс, за регламентом, повинні два роки: підготовку почали навесні 2023-го, у червні того самого року стартували офіційно; до напрацювань залучають дуже широке коло профільних спільнот, за рік провели понад 70 заходів. За графіком, концепцію мають представити вже у 2024 році. Але голова профільного комітету Шуляк, формально ініціаторка процесу, вже звинувачує цю робочу групу в затягуванні й зливі кодексу. 

Ми зустрілися з Ганною Бондар і спробували розібратися, що законодавці можуть нам запропонувати на заміну скандальному проєкту 5655, як технічно залучають профільні спільноти й що допомагає чи заважає групі виконати графіки розробки.



Джерело: lb.ua